Odborné sociální poradenství

    Personální zabezpečení:

    Předseda spolku: Ing. Jiří Svoboda

    Koordinátor prevence:
    Zdeňka Jeremiášová, DiS.

    Sociální pracovník:

    Mgr. Aneta Svobodová
    Mgr. Stanislav Kubica
    Miroslava Kopecká, DiS.

    Interkulturní pracovník:
    Natalia Tutova

    Pracovník v sociálních službách:
    Fabjan Bytyqi

    Poskytované služby:
    § 37 zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, Odborné sociální poradenství

    • Služba odborného sociálního poradenství poskytuje základní sociální poradenství k řešení nepříznivé sociální situace osoby a umí odborně řešit konkrétní zakázku (problém) osoby, přispívá k celkovému řešení nepříznivé sociální situace dle zaměření poradny.
    • Podporuje klienta ve zvyšování kompetencí při sociálním začleňování.
    • Sociální poradenství nabízí podporu a zjišťuje potřeby osob minimálně v rozsahu služby.
    • Spolupracuje s dalšími odbornými službami a institucemi.

    Sociální pracovník ovládá poradenství na úrovni základního poradenství (včetně dávkových systémů, sítě návazných služeb v regionu, …). Specializujeme se na sociální bydlení, dluhovou problematiku v celé šíři.

    Poslání

    Posláním odborného sociálního poradenství Kontaktního informačního centra je poskytovat informace a podporu při řešení nepříznivé sociální situace, předcházení ztráty bydlení, sociálnímu vyloučení. Sociální služby za každých okolností zachovává lidskou důstojnost těch, kteří jí užívají, vychází z individuálních určených potřeb osob. Podporuje rozvoj samostatnosti, motivuje k překonání nepříznivé sociální situace. Posiluje sociální začleňování osob. Vytváří při poskytování sociální služby takové podmínky, které umožní osobám, kterým poskytuje sociální službu uplatňovat jejich lidská i občanská práva, které zamezí střetům zájmů těchto osob se zájmy poskytovatele sociální služby. Listina základních práv a svobod.

    Cíle

    Umožnit lidem v nepříznivé sociální situaci využít místní instituce, které poskytují služby veřejnosti.

    • Přirozené vztahové sítě, zůstat součástí přirozeného místního společenství.
    • Žít běžným způsobem života, který společnost uznává.
    • Podpora motivovat, aby klient byl samostatný, nevracelo se to k příčině, kdy byla sociální služba potřeba. Příčina (důvod), kdy využiji sociální službu je důsledek. Nepřiznivou sociální situaci zmírnit, aby se nezhoršovala.
    • Obnova nebo udržení schopností, dovedností uživatele, které umožní jeho zapojení, znovuzapojení nebo setrvání v běžném životě nebo zvýší kvality jeho života.
    • Podpora je přizpůsobena motivaci a možnostem uživatele. Opakovaným nácvikem dovedností klient minimalizuje riziko příčiny, proč sociální službu potřebuje.
    • Budování vztahu. Mapování (potřeb, cílů, zájmů, schopností). Stanovení cílů spolupráce. Hodnocení, zpětná vazba
    • Podpora uživatele k nalezení řešení krizové nebo dlouhodobě nepříznivé situace s cílem.



    Zásady při poskytování sociálních služeb

    • Uživatel služby, klient, je respektován jako partner. Pracovníci respektují jedinečnost člověka a nezpochybňují jeho lidskou důstojnost.
    • Poskytovaná služba a činnosti jsou prováděny s respektem k zájmům a osobním cílům uživatele a projevům jeho svobodné vůle.
    • Odborné sociální poradenství je poskytováno dle individuálních potřeb uživatelů a podporuje jejich samostatnost.
    • Pracovníci poradenského informačního centra jednají s klientem srozumitelně s ohledem na komunikační schopnosti.
    • Služba je poskytována bezplatná.
    • Klient má právo být veden jako anonymní příjemce poskytované sociální služby.
    • Služby jsou poskytovány bez rozdílu pohlaví, rasy, náboženství, státní či politické příslušnosti, sexuální orientace nebo na to, jakým způsobem se podílí na životě společnosti.



    Cílová skupina

    ETHOS – Evropská typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení v prostředí ČR (Koncepce sociálního bydlení v ČR 2015–2025 schválena vládou ČR).

    Věková struktura cílové skupiny

    Dospělí 18–64 let

    Výsledná kompetence Oblast potřeb Potřeba uživatele
    Osoba se realizuje v práci/vzdělávání Vzdělávání Získání znalostí a dovedností
      Pracovní uplatnění Hledání pracovního uplatnění
    Osoba ví, jak pečovat o své zdraví a bezpečí Zdravotní péče a kompenzace handicapu Možnost čerpat zdravotní péči
        Udržet zdravotní stav a předcházet rizikům spojeným se zdravotním stavem, kompenzace handicapu
    Osoba ví, jak získat, udržet či řešit bytovou otázku Hledání bydlení, nebo ubytování Vyhledávání vhodného bydlení
        Kontaktování vlastníka bytu/nemovitosti a sjednání si podmínek
      Udržení bydlení Plnění finančních závazků spojených s bydlením
        Orientace v nájemní/podnájemní smlouvě
    Osoba ví, jak uplatňovat svá práva a jak předcházet riziku zneužití Základní doklady Platný OP, průkaz ZP, rodný list, pas, atd.
        Předcházení/řešení domácího násilí
        Předcházení/řešení zneužívání
      Ochrana práv Předcházení/řešení týrání, šikany
        Ochrana práv v oblasti rodinných vztahů
        Ochrana práv v oblasti trestných činů
        Řešení situací vyplývajících ze spáchání trestného činu
      Finanční a majetková oblast Hospodaření s finančními prostředky
        Řešení dluhů a exekucí
        Uzavírání smluv
        Využití sociálních dávek a jiných výhod
        Nakládání s majetkem
    Osoba je schopna zvládnout vývojově záležitosti a společenské vztahy Společenské kontakty Navazování a udržování rodinných, partnerských a jiných společenských vztahů
    Osoba plní své rodičovské povinnosti Rodičovské kompetence a povinnosti Orientace v právech a povinnostech vážících se k rodičovství