Odborné sociální poradenství
Personální zabezpečení:
Předseda spolku: Ing. Jiří Svoboda
Koordinátor prevence:
Zdeňka Jeremiášová, DiS.
Sociální pracovník:
Mgr. Aneta Svobodová
Mgr. Stanislav Kubica
Miroslava Kopecká, DiS.
Interkulturní pracovník:
Natalia Tutova
Pracovník v sociálních službách:
Fabjan Bytyqi
Poskytované služby:
§ 37 zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách, Odborné sociální poradenství
- Služba odborného sociálního poradenství poskytuje základní sociální poradenství k řešení nepříznivé sociální situace osoby a umí odborně řešit konkrétní zakázku (problém) osoby, přispívá k celkovému řešení nepříznivé sociální situace dle zaměření poradny.
- Podporuje klienta ve zvyšování kompetencí při sociálním začleňování.
- Sociální poradenství nabízí podporu a zjišťuje potřeby osob minimálně v rozsahu služby.
- Spolupracuje s dalšími odbornými službami a institucemi.
Sociální pracovník ovládá poradenství na úrovni základního poradenství (včetně dávkových systémů, sítě návazných služeb v regionu, …). Specializujeme se na sociální bydlení, dluhovou problematiku v celé šíři.
Poslání
Posláním odborného sociálního poradenství Kontaktního informačního centra je poskytovat informace a podporu při řešení nepříznivé sociální situace, předcházení ztráty bydlení, sociálnímu vyloučení. Sociální služby za každých okolností zachovává lidskou důstojnost těch, kteří jí užívají, vychází z individuálních určených potřeb osob. Podporuje rozvoj samostatnosti, motivuje k překonání nepříznivé sociální situace. Posiluje sociální začleňování osob. Vytváří při poskytování sociální služby takové podmínky, které umožní osobám, kterým poskytuje sociální službu uplatňovat jejich lidská i občanská práva, které zamezí střetům zájmů těchto osob se zájmy poskytovatele sociální služby. Listina základních práv a svobod.
Cíle
Umožnit lidem v nepříznivé sociální situaci využít místní instituce, které poskytují služby veřejnosti.
- Přirozené vztahové sítě, zůstat součástí přirozeného místního společenství.
- Žít běžným způsobem života, který společnost uznává.
- Podpora motivovat, aby klient byl samostatný, nevracelo se to k příčině, kdy byla sociální služba potřeba. Příčina (důvod), kdy využiji sociální službu je důsledek. Nepřiznivou sociální situaci zmírnit, aby se nezhoršovala.
- Obnova nebo udržení schopností, dovedností uživatele, které umožní jeho zapojení, znovuzapojení nebo setrvání v běžném životě nebo zvýší kvality jeho života.
- Podpora je přizpůsobena motivaci a možnostem uživatele. Opakovaným nácvikem dovedností klient minimalizuje riziko příčiny, proč sociální službu potřebuje.
- Budování vztahu. Mapování (potřeb, cílů, zájmů, schopností). Stanovení cílů spolupráce. Hodnocení, zpětná vazba
- Podpora uživatele k nalezení řešení krizové nebo dlouhodobě nepříznivé situace s cílem.
Zásady při poskytování sociálních služeb
- Uživatel služby, klient, je respektován jako partner. Pracovníci respektují jedinečnost člověka a nezpochybňují jeho lidskou důstojnost.
- Poskytovaná služba a činnosti jsou prováděny s respektem k zájmům a osobním cílům uživatele a projevům jeho svobodné vůle.
- Odborné sociální poradenství je poskytováno dle individuálních potřeb uživatelů a podporuje jejich samostatnost.
- Pracovníci poradenského informačního centra jednají s klientem srozumitelně s ohledem na komunikační schopnosti.
- Služba je poskytována bezplatná.
- Klient má právo být veden jako anonymní příjemce poskytované sociální služby.
- Služby jsou poskytovány bez rozdílu pohlaví, rasy, náboženství, státní či politické příslušnosti, sexuální orientace nebo na to, jakým způsobem se podílí na životě společnosti.
Cílová skupina
ETHOS – Evropská typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení v prostředí ČR (Koncepce sociálního bydlení v ČR 2015–2025 schválena vládou ČR).
Věková struktura cílové skupiny
Dospělí 18–64 let
Výsledná kompetence | Oblast potřeb | Potřeba uživatele |
---|---|---|
Osoba se realizuje v práci/vzdělávání | Vzdělávání | Získání znalostí a dovedností |
Pracovní uplatnění | Hledání pracovního uplatnění | |
Osoba ví, jak pečovat o své zdraví a bezpečí | Zdravotní péče a kompenzace handicapu | Možnost čerpat zdravotní péči |
Udržet zdravotní stav a předcházet rizikům spojeným se zdravotním stavem, kompenzace handicapu | ||
Osoba ví, jak získat, udržet či řešit bytovou otázku | Hledání bydlení, nebo ubytování | Vyhledávání vhodného bydlení |
Kontaktování vlastníka bytu/nemovitosti a sjednání si podmínek | ||
Udržení bydlení | Plnění finančních závazků spojených s bydlením | |
Orientace v nájemní/podnájemní smlouvě | ||
Osoba ví, jak uplatňovat svá práva a jak předcházet riziku zneužití | Základní doklady | Platný OP, průkaz ZP, rodný list, pas, atd. |
Předcházení/řešení domácího násilí | ||
Předcházení/řešení zneužívání | ||
Ochrana práv | Předcházení/řešení týrání, šikany | |
Ochrana práv v oblasti rodinných vztahů | ||
Ochrana práv v oblasti trestných činů | ||
Řešení situací vyplývajících ze spáchání trestného činu | ||
Finanční a majetková oblast | Hospodaření s finančními prostředky | |
Řešení dluhů a exekucí | ||
Uzavírání smluv | ||
Využití sociálních dávek a jiných výhod | ||
Nakládání s majetkem | ||
Osoba je schopna zvládnout vývojově záležitosti a společenské vztahy | Společenské kontakty | Navazování a udržování rodinných, partnerských a jiných společenských vztahů |
Osoba plní své rodičovské povinnosti | Rodičovské kompetence a povinnosti | Orientace v právech a povinnostech vážících se k rodičovství |